Tipikus problémák elkerülése
A weboldal tesztelés során elkövetett hibák olyan kárt okozhatnak, amely messze túlmutat egy-egy bug-on. Gondoljunk csak a Knight Capital Group 2012-es esetére, ahol egy hibás algoritmus 45 perc alatt 440 millió dollárt veszített el a cégnek. Bár ez nem webes alkalmazás volt, a tanulság ugyanaz: a megfelelő tesztelés hiánya katasztrofális következményekkel járhat.
Tapasztalt szoftvertesztelők pontosan tudják, hogy a weboldal tesztelés során milyen tipikus hibák fordulhatnak elő, és hogyan lehet ezeket elkerülni. Ebben a cikkben hét olyan gyakori buktatót mutatunk be, amelyek a legtöbb projektnél előfordulnak, és amelyekre a döntéshozók is figyelmet fordíthatnak, amikor szoftvertesztelési stratégiáról döntenek.
1. Nem megfelelő tesztkörnyezet kialakítása
A probléma
Az egyik leggyakoribb hiba, hogy a weboldal tesztelés nem a valós környezethez hasonló körülmények között történik. Ez olyan, mintha egy Formula-1 autót parkolóban tesztelnénk, és azt várnánk, hogy a versenypályán is ugyanúgy fog viselkedni. Nyilván nem mindig megoldható, hogy egy tesztkörnyezet minden paraméterében megegyezzen a valós környezettel, de ilyenkor tisztában kell azokkal a kockázatokkal, amik a két rendszer különbségből adódnak.
Példa kockázatokra élestől eltérő tesztrendszer esetén
- A terheléses tesztek értékelhetetlen, nem releváns eredményt produkálnak
- A telepítési metódusok különbözhetnek a rendszereken, így előfordulhat, hogy az éles rendszerre nem működik a telepítés
- A tesztrendszer és az éles rendszer időzítése különböznek, ezért a párhuzamos feladatok más ütemben hajtódnak végre, ez kinyomozhatatlan hibajelenségeket produkálhat.
- Az operációs rendszerek, szerverek verziókülönbsége működésbeli különbségeket eredményez, ami szintén nem várt hibajelenségekhez vezethet
Miért fordul elő?
- Költségmegtakarítás céljából gyengébb szervereket használnak
- Nem veszi figyelembe a valós forgalmi terhelést
- Eltérő adatbázis-konfigurációk
- Különböző verziójú függőségek a staging és production környezetekben
Megoldás
Tapasztalt tesztelők mindig ragaszkodnak ahhoz, hogy a teszt környezet a lehető leginkább hasonlítson a production környezethez. Ez magában foglalja:
- Infrastruktúra szinkronizálás: azonos szerverkonfiguráció, adatbázis-verzió, operációs rendszer
- Adattöltés: valós méretű és típusú adathalmazok használata
- Terhelésszimuláció: a várható felhasználói forgalom modellezése
- Monitorozás: ugyanazok a megfigyelési eszközök, mint élesben
2. Hiányos keresztböngésző kompatibilitás vizsgálat
A probléma
„Nálam működik” – ez talán a leggyakoribb kifogás, amikor a weboldal tesztelés során kiderül, hogy az alkalmazás csak egy böngészőben vagy eszközön működik megfelelően.
Miért fordul elő?
- Csak a legpopulárisabb böngészőkre koncentrálnak
- Nem ismerik a célközönség böngészőhasználati szokásait
- Időhiány miatt felületes a keresztböngésző tesztelés
- Nem figyelnek a mobil eszközök növekvő részarányára
Megoldás
Szakszerű weboldal tesztelés során a következő megközelítést alkalmazzák:
- Böngésző mátrix készítése: a Google Analytics adatok alapján prioritási sorrendet állítanak fel
- Automatizált keresztböngésző tesztelés: Selenium Grid vagy hasonló eszközök használata
- Progresszív degradáció tesztelése: hogyan viselkedik az oldal régebbi böngészőkben
- Mobil-first megközelítés: először mobil eszközökön tesztelnek, majd desktop-on
3. Teljesítmény tesztelés elhanyagolása
A probléma
A weboldal tesztelés során gyakran csak a funkcionalitásra koncentrálnak, a teljesítményre nem. Ez olyan, mintha egy autót csak azzal tesztelnénk, hogy elindul-e, de nem néznénk meg, hogy mennyire gyors vagy gazdaságos.
Miért fordul elő?
- „Működik, tehát jó” hozzáállás
- Nem ismerik a teljesítmény üzleti hatásait
- Hiányzik a megfelelő teljesítmény tesztelési tudás
- Csak a fejlesztés végén gondolnak rá
Megoldás
Tapasztalt tesztelők tudják, hogy a teljesítmény az egyik legfontosabb felhasználói élmény faktora:
- Alapvető metrikák mérése: oldalbetöltési idő, Time to First Byte (TTFB), Core Web Vitals
- Terheléses tesztelés: JMeter, k6 vagy LoadRunner használata
- Stressz tesztelés: mi történik, ha a forgalom hirtelen megemelkedik
- Monitorozás: folyamatos teljesítmény figyelés éles környezetben
4. Biztonsági szempontok figyelmen kívül hagyása
A probléma
A weboldal tesztelés során a biztonsági aspektusokat gyakran háttérbe szorítják. Ez komoly kockázatot jelent, különösen személyes adatokat kezelő alkalmazások esetén.
Miért fordul elő?
- Nem része a standard tesztelési folyamatnak
- Hiányzik a biztonsági tudatosság a csapatból
- „Nálunk nem történhet semmi” hamis biztonságérzet
- Költségvetési korlátok
Megoldás
Professzionális weboldal tesztelés mindig tartalmaz biztonsági elemeket:
- OWASP Top 10 ellenőrzése: a leggyakoribb webes biztonsági hibák keresése
- Automatizált biztonsági szkennelés: OWASP ZAP, Burp Suite használata
- Penetrációs tesztelés: etikus hackerek bevonása
- Input validáció tesztelése: SQL injection, XSS, CSRF védelem ellenőrzése
5. Felhasználói élmény tesztelés elmaradása
A probléma
Technikai szempontból minden működhet, de a felhasználók mégsem tudják használni az oldalt. Ez olyan, mintha egy műszakilag tökéletes, de használhatatlan távirányítót gyártanánk, amin a tévét néző nem tud kiigazodni.
Miért fordul elő?
- Csak a fejlesztői logikát követik
- Nem vonják be a valós felhasználókat
- Túl közel állnak a projekthez
- Accessibility szempontok elhanyagolása
Megoldás
Tapasztalt tesztelők mindig hangsúlyozzák a UX tesztelés fontosságát:
- Felhasználói utazások tesztelése: end-to-end forgatókönyvek
- A/B tesztelés: különböző megoldások összehasonlítása
- Accessibility audit: WCAG irányelvek betartása
- Valós felhasználói tesztelés: focus group-ok, user interview-k
6. Inkonzisztens tesztadatok használata
A probléma
A weboldal tesztelés során használt tesztadatok nem tükrözik a valós használatot. Ez olyan, mintha a gokart pályát csak profi versenyzőkkel tesztelnék, kezdő vezetőkkel nem.
Miért fordul elő?
- Gyorsan készítenek „dummy” adatokat
- Nem ismerik a valós adatok karakterisztikáit
- Privacy és GDPR aggályok miatt kerülik a valós adatokat
- Nincs megfelelő tesztadat menedzsment stratégia
Megoldás
Professzionális megközelítés esetén:
- Valós adatok anonimizálása: GDPR-kompatibilis módon
- Szélsőséges esetek tesztelése: nagyon hosszú nevek, speciális karakterek
- Adatmigrációs tesztelés: hogyan viselkedik az új rendszer a régi adatokkal
- Tesztadat verziókezelés: konzisztens adatok különböző tesztkörnyezetekben
7. Nem megfelelő regressziós tesztelés
A probléma
Új funkciók bevezetésekor nem ellenőrzik, hogy a meglévő funkciók még mindig működnek-e. Ez olyan, mintha egy házhoz új, jakuzzi szobát építenénk, de közben nem figyelnénk arra, hogy beépített jakuzzi a szomszéd szobában átázást okoz.
Miért fordul elő?
- Időhiány miatt „csak az új funkciókat tesztelik”
- Hiányzik a megfelelő automatizálás
- Nem dokumentálják a funkciók közötti függőségeket
- Nem ismerik a kódváltozások hatásait
Megoldás
Tapasztalt tesztelők mindig hangsúlyozzák a regressziós tesztelés fontosságát:
- Automatizált regressziós tesztek: CI/CD pipeline-ba integrálva
- Kockázat-alapú tesztelés: a kritikus funkciók priorizálása
- Smoke tesztek: gyors ellenőrzés, hogy az alapvető funkciók működnek
- Folyamatos monitorozás: éles környezetben is figyelik a metrikákat
Összegzés
A weboldal tesztelés során elkövetett hibák súlyos következményekkel járhatnak: elveszett bevételek, reputációs kár, biztonsági incidensek. Tapasztalt szoftvertesztelők pontosan ismerik ezeket a buktatókat, és tudják, hogyan lehet elkerülni őket.
Amikor egy cég szoftvertesztelési stratégiáról dönt, érdemes figyelembe venni a tapasztalt tesztelők véleményét. Ők nem csak a problémákat látják meg, hanem konkrét, bevált megoldásokat is tudnak javasolni.
A megfelelő weboldal tesztelés nem költség, hanem befektetés. Ahogy Benjamin Franklin mondta: „By failing to prepare, you are preparing to fail” (Ha nem készülsz fel, akkor a kudarcra készülsz). A szoftvertesztelés esetében ez különösen igaz – a felkészülés hiánya garantáltan problémákhoz vezet.
Egy tapasztalt szoftvertesztelő csapat bevonása ezért nem luxus, hanem szükséglet. Ők ismerik a tipikus hibákat, tudják, hogyan lehet elkerülni őket, és olyan tesztelési stratégiát tudnak kialakítani, amely valóban megbízható webes alkalmazásokat eredményez.