Így szúrd ki időben, ha át akarnak verni

Avagy a szoftvertesztelő szemlélet a mindennapokban

Bevezető

Amikor az internetes vagy telefonos csalások szóba kerülnek, sokan legyintenek, hogy csak az idősek, a számítástechnikához nem értők a célpontok, velük ez nem történhet meg, ők gyakorlott felhasználók. Ez kis részben igaz is lehet, mivel aki kevésbé mozog otthonosan a számítógépén, vagy telefonján nehezebben veszi észre az árulkodó jeleket. Például lelkesedésében vagy épp az ijedtség miatt, amit egy váratlan helyzet okoz könnyebben dönt elhamarkodottan és válik a csalók áldozatává. Bárkit megpróbálhatnak becsapni, hogy kisebb nagyobb összeget, személyes adatokat, vagy akár a banki belépését megszerezzék tőle.

10-ből 8-an nem jönnek rá, hogy ki a tettes a filmben! Ön tudná?

Ugye, milyen jó érzés amikor észrevesszük a jelekből a tévé előtt ülve azt, hogy ki a gyilkos? Pedig azzal nem sokat nyerünk a büszkeségen kívül. Legfeljebb a dicsekvés jogát, vagy egy jól eső „Én megmondtam!”-ot a kanapén ülve. Ennél is jobb érzés amikor tétje is van annak, ha figyelmesek vagyunk, és észrevesszük, ha rá akarnak szedni minket.

Mivel emailben, telefonon, SMS-ben, a Facebookon sokan próbálnak meg a pénzünkhöz jutni több kevesebb sikerrel, sőt már fizikai csomagokkal is próbálkoznak, komoly tétje van annak, ha körültekintően járunk el. Ezek ellen a lehúzások ellen mindannyian tehetünk. Ne fizessünk a csalóknak.

Szoftvertesztelőként a feladataink szerves része, hogy kiszúrjuk, ha valami nem úgy működik, ahogy elvárnánk, vagy csak valami furcsán viselkedik, és az is, hogy nézzünk bele a jelenség hátterébe amennyire csak lehet. Ezért is vagyunk talán érzékenyebbek arra, amikor internetes csalókkal találkozunk. A most következő technikák nem lesznek bonyolultak, nem kell szakembernek lenni hozzájuk, segítünk, hogy mire figyeljenek.

Emlékeznek még a „nigériai hercegre”, aki levélben, később emailben pénzt kér „kölcsön”, hogy „felszabadítsa a vagyonát”, és ha „segítünk neki”, akkor majd ”megjutalmaz”? Ma már annyira nyilvánvaló mindenkinek, hogy ez átverés, hogy nem tudok elég idézőjelet tenni a mondatba, hogy visszaadja hány helyen sántít a történek, mégis sokakat becsaptak vele annak idején. Ahogy okosabbak és tapasztaltabbak lettünk, a csalók is fejlődtek, így még szemfülesebbnek kell lennünk.

A csalások ellen a felkészültség, a körültekintés és az óvatosság segíthet a legtöbbet.

Nézzünk meg néhány módszert, hogyan vigyázzunk magunkra, vagy akár idősebb rokonainkra, barátainkra. Kezdjük az alapvető dolgokkal, amihez nem kell több számítástechnikai ismeret, mint ami elég ahhoz, hogy ezt a posztot meg tudjuk nézni.

Azok a Bizonyos Reklámok

Félreértés ne essék, legtöbb cég a saját termékét vagy tevékenységét reklámozza, amiből hosszú távon szeretne megélni, elégedett ügyfeleknek szolgáltatva. Ezek között a hirdetések között bújnak meg azok, amik csak a pénzünket, kártyaadatainkat, vagy épp az elérhetőségeinket akarják megkaparintani. Ez lehet egy nem létező cégtől való rendelés néhány ezer forintért, egy termék, ami óriási akcióval előre kifizetve megvehető, de sosem érkezik meg, vagy ennél sokkal összetettebb módszer, ahol a bankkártya adatokat adjuk meg egy hamis oldalnak.

Hogyan derítsük ki a különbséget? Mire figyeljünk?

Első lépésként, ha közösségi médiában látunk egy reklámot egy termékről, ami érdekel minket, kattintás előtt nézzük meg a kommenteket, tanuljunk más hibájából, ha szükséges, viszont ne csak erre alapozzuk a döntésünket. A reklám maga ugyanilyen lényeges, de arról lejjebb olvashatnak.

1. Irányított vélemények

Észrevették már, hogy egy hirdetés alatt a kommentekben szinte mindenki elégedett, vagy várja, hogy megérkezzen a termék, esetleg megkapta már, de még nem volt ideje kipróbálni?

Ez nem véletlenül van így. Amiket alapból látunk azok a „legrelevánsabb” hozzászólások. Ez arra lenne hivatott, hogy az ismeretlen nyelvű, értelmetlen, trágár, vagy egy szavas kommenteket ne mutassa nekünk. Ezt meg is teszi, de emellett elrejtheti az elégedetlenkedő hozzászólásokat is.

Elsőnek kapcsoljuk át a hozzászólásokat „összes komment” beállításra. Ebben sajnos benne lesznek butaságok is, de azoknak az embereknek a megjegyzései is, akiknél a termék 2 használat után szétesett, akik fizettek, de azóta is csak várják a csomagot. Vagy azoké, akik gyengének, hangosnak, törékenynek találták. Ezeket alaposan olvassuk el mielőtt döntünk. Nézzük meg a hirdető reakcióját is. Van-e egyáltalán válasz, vagy segít-e megoldani a gondot. Jó jel, ha érkezett valamiféle megoldási javaslat. Ezt is olvassuk el, hogy valódi megoldást kínál-e, nem csak egy google fordítóval készült „magyarra hasonlító” sablon szöveg, amivel el lehet odázni a lebukást.

2. „Vásárolt” kommentek

Nézzük meg a kommentelők nevét. Árulkodó lehet, ha az ékes magyarsággal írt dicséretek között sok a külföldi név, pláne csoportosulva, az elégedetlenek között pedig egy sincs. Gyanakodhatunk, hogy amennyiben nem egy speciális a célközönségnek szól a hirdetés, mondjuk nem magyar nyelvtanfolyamot hirdet haladóknak, akkor vásárolt kommentekről lehet szó. Ezek a nevek nem lennének feltűnőek egy nemzetközi, vagy épp amerikai oldalon, angol nyelvű hozzászólásként, de egy átlag használtautókereskedésnél falun legalábbis kérdésesek lehetnek.

3. Előre gyártott, vagy lopott profilok

Amikor valaki ódákat zeng a hirdetett termékről, érdemes rápillantani a profiljára, hogy valóban egy elégedett vásárló-e. Árulkodó jel lehet, ha a profilt múlt kedden hozták létre, vagy hat ismerőse van összesen. Ez ma már kevésbé jellemző megoldás. Mostanában már inkább lopott, feltört, vagy jobban kiépített profilokat használnak. Utóbbiak jellemzően egy-egy profilkép cserén kívül sok mindent nem csináltak, de rendszeres „vásárlók”, és más termékekhez is hozzá szóltak már. Szóval, ha Özvegy Gipszné kisnyugdíjas az ütésálló telefontól a csiszológépen át, a tetőcsomagtartóig mindennel elégedett, akkor legalább az egyik szemöldökünket vonjuk fel, mielőtt hallgatunk rá.

4. „Marketinges” kommentek

Itt nem szeretnék tanácsot adni a hihetőbb „magánvélemények” gyártásához, vagy arra sarkallni bárkit, hogy trehányabbul írjon, de elmondom mire figyeljünk:

Terméke válogatja, hogy ki a célközönség, de mégis, ha megnézzük a többi komment stílustát, helyesírását, összeszedettségét, gyakran láthatunk a pozitívok vélemények között olyat, ami erősen kilóg a sorból. Olyan szép, mintha a reklám része lenne. Ahogy a Csengetett Mylord-ban elhangzik „Nem lehetne jobb ajánlólevele, ha maga diktálta volna sem.”

Ezek a technikák, amikre felhívtam a figyelmet részei a csalók fegyvertárának, így nyugtatnak meg minket azzal kapcsolatban, hogy egy valódi kereskedő létező és jó minőségű termékét látjuk a képen.

Mire figyeljünk a hirdetés képeinél?

  • Nézzük meg látunk-e gyanús részleteket, elrontott szerkesztéseket. Mint például a „csodaszőlő” ami százával termi a gyümölcsöket a képen, de ha jobban megfigyeljük, akkor látszik, hogy rengeteg fürt teljesen azonos. Minden szem, minden levél, minden szár megegyezik. Csak oda másolták, hogy szebb legyen a látvány, hogy ezzel csapjanak be.
  • Ugyanilyen a képen márkajelzés nélküli „márkás” fúró, a kézhez viszonyítva a valós méretnél háromszor nagyobbnak mutatott játékautó és sok más.
  • Gondolom sokan belefutottak a „csomagküldő cég elveszett csomagokat árverez el fillérekét, mert kell a karácsonyi szállítmánynak a hely” típusú hirdetésekbe. Ha az egész nem lenne gyanús önmagában is, akkor csak elég megnézni, hogy a fényképen, ami a novemberi akció „bizonyítéka”, zöldellő fák vannak a raktár mellett.
  • Ugyanitt tizedespontot használnak a forintban kiírt ár táblán, mintha 699 forint 00 fillér lenne a csomag (erre még később visszatérünk).
  • Egyre gyakoribbak az AI generált képek, jobb esetben a hat-nyolc ujjú eladóról, az öt lábú labradorról fel lehet ismerni, de sajnos egyre több a jó minőségű, ahol már nem olyan egyszerű a döntés. Egészen apró hibák lehetnek az évszakhoz nem illő frissen szedett zöldségtől, a függöny változó mintáján át a 150 centisnek látszó felnőttig.

Hasznos módszer, amit még nem mindenki ismer

Képkeresés. Sok böngészőben elérhető funkció, amivel képeket tudunk megkeresni az interneten, vagy akár kép részleteit, vagy az azon szereplő termékeket. Nekünk most inkább a kép megtalálása lesz az érdekes. Jobb kattintásra a menüben megjelenik egy „kép keresése weben”, vagy „keresés Google Lens segítségével”, vagy hasonló nevű menüpont.

A képek között gyakran megtaláljuk a hirdetésben szereplő „Margit vagyok 42 éves és 10 kilót fogytam egy hét alatt” hölgyet törökül, meg még nyolc nyelven más nevekkel, más oldalakon különbőzős súlyvesztéssel (utóbbit nem is értem miért). Ugyanígy meglesz a névtelen, csodákra képes, de mégis 15.000 forintos kisgép készlet, amiről csak törölték jelent képünkön a márkajelzést (és amúgy prototípus, meg 200.000 forint felett lesz az ára, ha megvalósul egyáltalán).

Ezen a ponton térjünk vissza az említett csomag raktár kisöprésre. Ezek a képek fel fognak bukkanni, pl. szlovák nyelven, euroban, ahol a „19.00 EUR” a felirat, és így már nem is olyan feltűnő, mint a 699.00 HUF. Látszik, hogy aki a csalást kivitelezte mennyire nincs tisztában a helyi viszonyokkal.

Ennél a konkrét trükknél figyeltek rá, hogy a kommentek között legyen pár „én sem hittem el, de ennyit megkockáztattam, és meg is jött a termék, nagyon meglepődtem”, sőt, az elégedetlenkedőket meg is nyugtatták „vásárlók”, hogy ne aggódjanak, nekik is két hétig nem jött meg a csomag, de feleslegesen izgultak.

Lezárás

Anélkül, hogy jobban beleástuk volna magunkat a csalások világába, vagy a leleplezéshez használható technikai megoldásokba, máris végig vettünk néhány módszert, annak érdekében, hogy átlássunk a valótlan kommenteken, a hamis képeken. A folytatásban szó lesz a csaló SMS-ekről, a megtévesztő linkekről, a hamis videókról, átverő telefonhívásokról és még számos dologról. Elsőként azokkal a módszerekkel fogunk foglalkozni, amikkel az átverős oldalakon fogunk találkozni, ha nem sikerült kiszűrni őket már a hirdetést vizsgálva.

A legfontosabb, hogy vásárlás, adatok megadása és főleg online fizetés előtt legyünk még óvatosabbak. Járjuk körbe a látottakat már kattintás előtt, mert nem tudjuk, hogy a weboldalon egyáltalán mit fogunk találni.

Remélem ez felébresztette egy kicsit a nyomozót, vagy a tesztelőt mindenkiben és együtt tovább nehezíthetjük a csalók dolgát!

Megosztás

Íratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek

Interjúkérdések 1. rész

Bevezetés a bevezető elé A cikksorozat régen megvolt a Passed.hu-n, de az oldal újradizájnolása közben a cikksorozat eltűnt egy digitális fekete lyukban. Szerencsére az internet nem felejt és az internet-archivból (https://archive.org/) vissza tudtuk keresni ezeket a cikkeket. Mivel a cikkek nem vesztették el az aktualitásukat, ezért némi leporolás után újraközöljük ezeket. Bevezető (az eredeti 🙂

Így szúrd ki időben, ha át akarnak verni 3. rész

Egy Link alak(ja), mire figyeljünk az URL-ekben Korábban már írtam róla, hogy egészen apró dolgokkal, odafigyeléssel, és egy kis tesztelői szemlélettel sokat tehetünk az ellen, hogy a csalók áldozataivá váljunk, kezdve a hirdetések megfigyelésével, vagy a kamu webáruházak felismerésével. A mostani írásomban kicsit mélyebbre ásunk a linken és URL-es világában, valamit a telefonunkra érkező üzenetekében.

Rejtvény és megoldás

Egy általános iskolás érti, de az AI nem A rejtvény Van három számsorozat: Mindhárom sorozatnak pontosan ugyanaz a szabálya. Mik a sorozatok következő elemei? Mi a szabály? Okoskodás Amit észreveszünk hamar: Egyszerű, hétköznapi logikával ezek a sorozatok olyanok, mintha hibásak lennének. Viszont a rejtvény készítője állítja: nincs itt semmiféle hiba, egy nagyon egyszerű szabály megoldja

Scroll to Top