Interjúkérdések 2: Hogyan tesztelnél le egy négylábú asztalt, ami mellé 4 szék fér?

BEVEZETÉS A BEVEZETŐ ELÉ

A cikksorozat régen megvolt a Passed.hu-n, de az oldal újra dizájnolása közben a cikksorozat eltűnt egy digitális fekete lyukban. Szerencsére az internet nem felejt és az internet-archivból (https://archive.org/) vissza tudtuk keresni ezeket a cikkeket. Mivel a cikkek nem vesztették el az aktualitásukat, ezért némi leporolás után újra közöljük ezeket.

Bevezető

Az interjúkérdések cikksorozat olyan várt, vagy váratlan kérdésekkel foglalkozik, amik tesztelői állásokra jelentkezve szembe jöhetnek egy interjún. Az első részben általános interjú tanácsokat találsz, ebben a részben már egy konkrét kérdésen fogunk elgondolkodni. Megpróbáljuk körbejárni, milyen választ érdemes adni arra a kérdésre, hogy: „Hogyan tesztelnél le egy négylábú asztalt, ami mellé 4 szék fér?”

Mit akarnak ezzel a kérdéssel megtudni?

Azok a kérdések, amik valami leteszteléséről érdeklődnek, mindig arra kíváncsiak, hogy szoftvertesztelői szemmel hogyan tervezel. A „Hogyan tesztelnél le…” kérdések mindig azt akarják tudni, hogy hogyan gondolod végig, amikor teszteseteket kell kitalálnod. Szóval lényegében teszteset tervezésről van szó! (Ne keverd össze a teszttervezéssel, az más!)

Mit nem szabad válaszolni?

Ilyen kérdésekre ne mond azt, hogy „Nem tudom”. Olyat se válaszolj, hogy Te szoftvertesztelőként nem tudsz asztalt tesztelni. Illetve ez utóbbival – ha biztos vagy a tudásodban – akkor lehet viccelődni, de rögtön utána hozzá kell tenni, hogy ha szoftver lenne a 4 lábú asztal, akkor tesztelőként hogyan állnál hozzá.

Hogyan válaszolj?

Még egy kicsit húzom az időt, mielőtt leírom, hogy mit érdemes válaszolni. 😊

  • Ezeknél a kérdéseknél elvárás, hogy gondolkodj. Ezért használd az első részben leírt tanácsom: gondolkodj hangosan!
  • Ha „tesztelés szakmailag” nem jut eszedbe, hogy a teszteseteket követelmények alapján írjuk, (és a feltett kérdésben nagyon kevés a követelmény), akkor legalább az jusson eszedbe, amit az első részben írtam: váratlan kérdésnél gyűjts információt!
  • Próbálj meg nem a közepébe vágni („Van-e négy lába”), hanem rendszerezz! Foglald össze az információkat, amit tudsz és jelezd, hogy erre alapozod a válaszod. („Mivel tudjuk, hogy az asztalnak 4 lába kell, hogy legyen, ezért…”)
  • Lehetőség szerint használd a szakma fogalmait a válaszodban! Ha ismered a teszttervezési technikákat, és tudod, melyik illik a kérdéshez, akkor használd ezen technikák nevét és a gondolkodás menetébe építsd be a technikát. (Mondtam az előző részben, hogy az ISTQB alapokra szükség van! 😊)

Mit válaszolj?

1.   Követelmények összegyűjtése

A teszteseteket alapvetően a követelményekhez tervezünk. Ezért fontos, hogy valahogyan megismerjük a követelményeket. Ha nincs leírva, akkor kérdeznünk kell. Most is ez a helyzet.

  1. Mi az üzleti célja a tesztelendő akárminek: Kik fogják használni az asztalt? Mire fogják használni az asztalt? Étkezéshez? Tanuláshoz? Irodában? Dohányzó asztal beszélgetéshez?
  2. Milyen tulajdonságai, paraméterei, funkciói vannak a tesztelendő akárminek: Milyen formájú? (kerek, ovális, négyzet, téglalap…) Hol kell elférnie a 4 széknek (egy oldalt, két oldalt, 4 oldalt, körben)? Mekkorák az asztal méretei? Hány kilót bír el? Milyen anyagból készült? A megadott értékekhez tartozik hibahatár? (Nincsen pont 30 cm. Gyakran van lehetőség plusz-mínusz néhány miniméter tévedésre.)
  3. Egyéb vizsgálandó funkciók? Szín? Magasság állíthatósága? Strapabíróság? Kényelmi funkciók (pl. vezeték elvezető, táskatartó, fiók)?
  4. Van valamilyen speciális szempont, amit figyelembe kell venni? Milyen kockázatok merülhetnek fel az asztal használata közben?
  5. Adnak a tesztelendő valamihez dokumentációt? (Az asztalnál például összeszerelésit, de más dolognál lehet felhasználó, illetve bármi egyéb is.)

Megjegyzés: Ha a fenti kérdéseket bevezetés nélkül rázúdítod az interjúztatóra, akkor vagy érteni fogja mit csinálsz és mosolyog, vagy nem érti és elhúzza a száját. (Oké, mind a kettő „szájhúzás”, de azért értjük a különbséget 😊) A szájhúzás elkerülés érdekében jelezd előre, hogy kérdezni fogsz, hogy pontosítsd a követelményeket, mert akkor tudsz megfelelően tesztelni, ha ismered az ügyfél igényét és a termékkel szembeni követelményeit.

2.   Tesztek tervezése

Az összegyűjtött információk alapján már nincs annyira nehéz dolgunk. Minden követelményt „megszórhatunk” egy pozitív és néhány negatív esettel. Ez így okés lesz, de lehet ezt eggyel komolyabban is.

Kezdjük az elején. Ha az asztalt össze kell szerelni, akkor szükséges „telepítési” tesztet végezni. Lényegében meg kell vizsgálni, hogy az összeszerelési útmutató alapján összeszerelhető-e az asztal.

Smoke teszt: 4 lába van? Stabilan áll? Megfelelő a formája?

Funkcionális tesztek: Használjuk a teszttervezési technikákat.

  • A legegyszerűbb, minden értékre, ami valami határát jelzi, lehet teszteket tervezni. Példánkban az alapkérdésben szereplő 4 szék az ilyen. (Hárman elférnek? Négyen elférnek? Ötre nincs egyértelmű infónk, minek kell történnie. Ki kell deríteni mi az elvárás: Baj, ha elférnek öten?) A hibahatárok vizsgálata is idetartozhat.
  • A funkciókkal bíró, opcionális paraméterekre ekvivalencia partícionálás segítségével lehet teszteket tervezni. (Pl.: Ha tudjuk, hogy állítható a magassága és dönthető a teteje, ezekre a megadott tartományok segítségével felírhatunk megfelelő és nem megfelelő partíciókat.) Idetartozik az asztaltábla dőlési szögének az ellenőrzése is.
  • Ha elmondják, hogy hogyan fogják használni az asztalt, akkor ez Use Case. Use Case-hez könnyű teszteket kitalálni.
    • Példa Use Case:
      • 1. Négyen leülnek az asztalhoz.
      • 2. Egyszerre esznek
    • Példa Teszteset (pozitív ág)
      • 1. Leülnek négyen az asztal köré. Elvárás: Mindenkinek van helye.
      • 2. Mind a négyen „szabályosan” esznek. Elvárás: Nem ütközik össze semmilyen testrészük.
  • Terheléses teszt: Az összes olyan paraméterre lehet gondolni, ami arra vonatkozik, hogy kik, hányan, mire használják az asztalt. (Gyerekek? Felnőttek? Társasjátékozásra? Evésre?) Itt azon lehet gondolkodni, milyen súlyt kell elbírnia az asztalnak, milyen igénybevételt kell elviselnie. (Pl.: dohányzóasztalnál folyamatosan magazinok vannak az alsó polcon, akkor napok múlva se hajoljon le.)
  • Biztonsági teszt: Billeg-e az asztal? (Nehogy kilötyögjön a többiek levese, ha valaki rákönyököl.) Lekerekített élek? (Pláne gyerekasztalnál!) Nincs sorja vagy kiálló rész?
  • Ergonómiai teszt: Az alakja, a színe(i), a külleme megfelelő? Kényelmesek a méretei?
  • Átvételi teszt (UAT): Próbáljuk meg az igényeknek megfelelően használni.
  • Felhasználói teszt (béta teszt): Adjuk oda ismerősöknek néhány napra az asztalt. Mondjanak véleményt róla.

Összegzés

Sem a gondolkodást, sem a szakmai ismereteket nem tudjuk megspórolni egy ilyen kérdésnél, ha tényleg jól akarunk válaszolni. A következő fejezetben megpróbáljuk megválaszolni, hogy mit tennénk, ha tudjuk, hogy a kért tesztelés (tesztesetek futtatása) nem végezhető el időben.

Addig is jó tesztelést, sikeres interjúkat, hajrá! 😊

Megosztás

Íratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek

Mi a különbség a szoftvertesztelés és a minőségbiztosítás között?

Bevezető A szoftverfejlesztés világában gyakran keveredik két fogalom: szoftvertesztelés és minőségbiztosítás (Quality Assurance, QA). Sok projektben szinonimaként használják őket, pedig valójában másról van szó. A különbség nem pusztán elméleti: a félreértések rossz folyamatokhoz, hiányos szerepkörökhöz és felesleges költségekhez vezethetnek. Ebben a cikkben áttekintjük, mit takar a két fogalom, hogyan viszonyulnak egymáshoz, és miért fontos, hogy

Az ERP bevezetések valódi költségei – és hogyan előzi meg a tesztelés a kudarcot

Bevezető Minden vállalati vezető, aki valaha ERP bevezetési projekt közelében járt, pontosan tudja azt az érzést, amikor a projekt költségei hónapról hónapra nőnek, a határidők csúsznak, és lassan úgy tűnik, mintha az egész vállalkozás egy feneketlen kútba dobná a pénzt. Az Enterprise Resource Planning rendszerek bevezetése talán a nagyvállalatok legnagyobb informatikai kihívása, és a statisztikák

Miért nem engedhetik meg a nagyvállalatok a professzionális szoftvertesztelés kihagyását?

Miért nem engedhetik meg a nagyvállalatok a professzionális szoftvertesztelés kihagyását?

Bevezető A mai digitális világban minden nagyvállalat vezetője előtt ott áll a kérdés: mennyire megbízhatók azok a szoftverrendszerek, amelyekre a cég napi működése épül? Sokszor úgy gondoljuk, hogy a szoftvertesztelési szolgáltatások csak egy újabb költségsor a már amúgy is feszített költségvetésben. Ez a felfogás azonban olyan súlyos hibának bizonyulhat, amely akár a vállalat létét is

Scroll to Top
Passed
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak. Adatkezelési tájékoztató